woensdag 3 augustus 2011

Elkaar scherpen en als team opereren

Hier in Jeffreys Bay doen we allerlei dingen, zoals:
- voeten wassen en schoenen uitdelen
- kinder en tiener programma's (mee)draaien
- lesgeven op een soort dts achtige school
- klussen en schoonmaken
- kerk dienst houden in de supermarkt

Het is leuk om met allerlei verschillende dingen bezig te zijn en een divers programma te hebben, maar het heeft ook nadelen. Niet iedereen kan overal aan mee doen. We willen ook graag onze kinderen een goede tijd geven en daar hebben we dus ook telkens arbeiders voor nodig.

Doordat niet iedereen hetzelfde doet ben je automatisch wat minder betrokken op elkaar. Sommige activiteiten hoor je alleen over en bij sommige activiteiten ben je af en toe betrokken. Hierdoor moeten we beter ons best doen om iedereen bij te praten en toch nog steeds als team te opereren. Vorige week hebben we onze pastorale gesprekken gehad. Dit hield in dat er een echtpaar van buitenaf langs komt om met ons te babbellen. Zij hebben met ons besproken en gekeken wat er goed gaat en wat er beter kan (voor ons persoonlijk en als groep).

Dit echtpaar heeft ons uitdegaagd om elkaar aan te scherpen. Dat we meer aandacht besteden aan het geven van feedback aan elkaar. Op die manier is het de bedoeling dat we meer uit onze outreach halen.
Dit sluit ook wel aan op onze uitdaging om meer als team te functioneren. Door elkaar meer feedback te geven kunnen we ondanks dat we niet overal bij zijn toch steeds met elkaar mee denken over wat dingen met ons doen en hoe we beter kunnen functioneren.

Voor mij persoonlijk is wel een aardige uitdaging. Ik heb de neiging om tevreden te zijn met de constatering dat we het hoogtepunt van de outreach gehad hebben. En ik ben geneigd om te denken: "Na deze dts zie ik deze mensen waarschijnlijk toch amper meer." Daardoor is voor mij de verleiding groot om niet meer in de groep en de outreach te investeren. Maar ik ga mijn best doen om de groep mijn feedback niet te onthouden en nog uit de outreach te halen wat er in zit.

Groeten Jesse

Altijd aan het dansen die Afrikanen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten